Visual Art

The visual arts are art forms that create works which are primarily visual in nature, such as ceramics, drawing, painting, sculpture, architecture, printmaking, modern visual arts (photography, video, and filmmaking), design and crafts. These definitions should not be taken too strictly as many artistic disciplines (performing arts, conceptual art, textile arts) involve aspects of the visual arts as well as arts of other types. Also included within the visual arts are the applied arts such as industrial design, graphic design, fashion design, interior design and decorative art.




About Me

My Photo
Creative Designer,Primeworks Studio, Media Prima Berhad / B.A Hons Fineart University Technology MARA,Malaysia

Tuesday, October 6, 2009

Seni Impressionism dan Post-Impressionism

Impressionism

Impresionisme adalah suatu gerakan seni dari abad 19 yang dimulai dari Paris pada tahun 1860an. Nama ini awalnya dikutip dari lukisan Claude Monet, "Impression, Sunrise" ("Impression, soleil levant"). Kritikus Louis Leroy menggunakan kata ini sebagai sindiran dalam artikelnya di Le Charivari.

Karakteristik utama lukisan impresionisme adalah kuatnya goresan berus, warna-warna cerah (bahkan banyak sekali pelukis impresionis yang mengharamkan warna hitam kerana dianggap bukan bagian dari cahaya), komposisi terbuka, penekanan pada kualiti pengcahayaan, subjek-subjek lukisan yang tidak terlalu menonjol, dan sudut pandang yang tidak biasa.

Seniman impresionisme pada awalnya terinspirasi oleh teori-teori Eugene Delacroix yang mulai merasakan ketidakpuasan terhadap perkembangan seni akademik pada masa itu yang terlalu berkonsentrasi kepada mahzab seni lukis klasik. Ia berpendapat bahawa lukisan tidak selamanya dibentuk dengan pengolahan garis secara berlebihan seperti dikembangkan oleh Inggeris selama bertahun-tahun. Sebaliknya pengolahan pengetahuan warna-warna dengan penuh teliti akan menghasilkan bentuk lukisan yang lebih menarik.

Namun Delacroix sendiri boleh dianggap gagal melepaskan diri dari pengaruh pakembangan seni lukis akedemik kerena bagaimanapun lukisannya sendiri masih berkonsentrasikan pada bentuk-bentuk secara ideal.

Kemudian beberapa pelukis secara radikal melanggar peraturan-peraturan akademik dalam pembuatan lukisan. Lukisan ini tidak lagi berkonsentrasi pada bentuk secara mendetail dengan mementingkan kontour, volume, dan garis. Juga meninggalkan pengamatan struktural bentuk suatu objek. Sebaliknya, suasana didapatkan dengan menangkap kesan (impresi) cahaya yang ditangkap sekilas oleh mata. Akibatnya bentuk objek menjadi lebih sederhana, tidak seperti lukisan naturalisme atau realisme.

Pada awalnya tidak hanya lukisan still life dan potret saja yang dibuat di dalam ruangan, tetapi juga pemandangan. Hal inilah yang kemudiannya mendorong seniman impressionism untuk menemukan bahawa ada kesan yang berbeza didapatkan jika lukisan dibuat di secara terbuka dengan suasana visual langsung bagi mengamati objek yang dibuat. Mereka menggunakan goresan warna-warna pendek, pecah, dan sekaligus murni (dengan erti tidak disengajakan untuk dicampur di atas palet) untuk memberikan nyawa kepada lukisan. Penekanan lukisan kemudian bergeser kepada kesan keseluruhan daripada detail-detail objek tertentu.

Perkembangan selanjutnya dari impresionisme adalah penemuan bahawa yang lebih penting daripada teknik impresionisme sendiri adalah perbezaan dalam sudut pandang. Impresionisme sebenarnya adalah seni pergerakan, pose, dan komposisi dari permainan kesan cahaya yang dituangkan dalam warna-warna cerah dan bervariasi.

Pada akhir abad 19, masyarakat mulai mempercayai bahwa impresionisme adalah cara pandang yang jernih dan jujur terhadap kehidupan, meskipun secara artisitik bukanlah pendekatan yang benar dalam pembuatan karya.Puncak gerakan seni impresionisme di Perancis terjadi hampir bersamaan dengan di negara lain, antara lain di Itali dengan pelukis Macchiaioli, dan Amerika Syarikat dengan pelukis Winslow Homer.
Impresionisme menjadi pelopor berkembangnya aliran-aliran seni modern lain seperti Post-Impresionisme, Fauvisme, and Kubisme.


Post-Impressionism

1885-1905 Post impressionism yg bergerak dari perancis.Tempoh post impressionism telah dicipta oleh pengkritik seni inggeris iaitu Roger Fry.Paul Cezanne,Georges seurat,Paul Gauguin adalah antara pelukis yang b’asal dari perancis kecuali Van Gogh dan kbykn mereka adlh bermula sbgai impressionist.stiap org drpd mereka menegaskan kesan figutif warna dan cahaya.

Teknik

Aliran ini adalah lanjutan daripada aliran impressionisme yg memilih perkara di persekitaran mereka sebagai hal benda.Bagaimanapun,ia mengadunkan eleman saintifik dan kajian analitikal thdp wrna dan cahaya.Ia lebih kpd warna-warna
simbolik,terangdan tidak begitu neutral.warna diaplikasikan secara pertindihan,kombinasi beberapa warna.teknik ini dgunakan untk mghasilkan warna ilusi kepada audian yg lihat.

Sebagai contoh: Teknik yang digunakan oleh Georges Seurat dalam “A Sunday Afternoon On The Island Of A La Grande Jatte”.Kalau Impressionisme pelukisnya menggunakan teknik yang serupa kapada tema ringan serta komited dengan tema sosial.Hal ini telah mempengaruhi aliran Kubisme dan Ekspresionisme.Ia juga dibawa dari Perancis pada tahun 1884.Pelukis menggunakan semua warna termasuk warna hitam.Hal benda yang telah di ubah akan di abadikan.

Gaya Seni

Tempoh post impressionism di cipta oleh pengkritik seni inggeris iaitu Roger Fry.
Paul cezanne, georges seurat,paul gauguin adalah orang perancis kecuali Van Gogh.Antara pelukis lain ialah Henry de toulouse-lautrec,paul gauguin,
camille pissarro,Henry rousseau.

Kebanyakkan daripada mereka bermula sebagai impressionists.Dimana segala hasil karya telah menerima kritikan yang hebat kerana menggunakan teknik dimana mereka merakamkan imej dengan mementingkan rakaman cahaya dan campuran warna yang menggambarkan kesan cahaya yang jatuh pada sesuatu imej yang dilukis..

Kemudian semasa aliran post impressionism, Gauguin bersama pelukis muda yang bernama Emile Bernard telah bersama-sama mencari kebenaran yang lebih mudah dan keindahan yang lebih tulen dalam seni.Berubah jauh dari dunia seni yang canggih di paris,dia sebaliknya mencari inspirasi dgn kaum2 luar bandar dgn nilai2 tradisional.Dia bersama Emile mengkaji warna buram,garis berat dan kualiti berhias kaca berwarna dan manuskrip kuno pencahayaan.

Mereka menjelajah dan mengkaji dengan bersungguh-sungguh dengan penuh perasaan tentang warna tulen dan garis.Gauguin menggunakan warna eksotik dan rasa keharmonian untuk mencipta puitis tahitians.Dari brushstrokes dia telah menggunakan baris-baris yang berlengkok2 serta warna yang bertenaga ke dalam catannya(berbanding pada masa impressionisme).Gauguin mewarna dengan penuh perasaan dan menggunakan warna yang bertenaga dan banyk menghasilkan catan nya dalam benuk lanskap semula jadi.

Antara Tokoh aliran seni ini:-

VINCENT VAN GOGH:
Name:Vincent willem van gogh
Born: 30 march 1853,Zundert,The Nethrelands
Died:29 july 1890. FRANCE
Nationality:Dutch
Field: Painter.
Movement: Port Impressionism
Works: The Potato Eatert, Sunflowers, The Starry Night, Irief, Potrait Of Dr Gachet

Van gogh telah menghabiskan masa remajanya dgn bekerja di sebuah Syarikat Seni Dealers.Selepas itu dia telah bekerja sebagai guru dalam masa yg singkat dan kemudianya telah menjadi seorang pekerja mubaligh dlm 1 daerah perlombongsn yang miskin.Dia tidak memulakan kerjayanya sebagai seorang artis sehingga lah pada tahun 1880 dia telah mula mengkaji warna-warna suram sehingga memasuki aliran impressionism dan neo impressionism di Paris.Van gogh telah mengeluarkan lebih 2000 hasil karyanya termasuk 900 hasil warna dan 1100 hasil lukisan dan lakaran.dia akhirnya telah memotong sebahagian telinganya kerana gagal dalam prsahabatannya dgn paul gauguin.

No comments: