Visual Art

The visual arts are art forms that create works which are primarily visual in nature, such as ceramics, drawing, painting, sculpture, architecture, printmaking, modern visual arts (photography, video, and filmmaking), design and crafts. These definitions should not be taken too strictly as many artistic disciplines (performing arts, conceptual art, textile arts) involve aspects of the visual arts as well as arts of other types. Also included within the visual arts are the applied arts such as industrial design, graphic design, fashion design, interior design and decorative art.




About Me

My photo
Creative Designer,Primeworks Studio, Media Prima Berhad / B.A Hons Fineart University Technology MARA,Malaysia

Sunday, September 7, 2008

Meninjau pameran DISCLOSURE-Ahmad Zakii Anwar

DISCLOSURE – Ahmad Zakii Anwar,Gallery Petronas 10 Jul 2008 - 24 Aug 2008

This solo exhibition features the works of Ahmad Zakii Anwar, one of Malaysia's leading figurative painters. A major influence on the development of figurative realism within painting in contemporary Malaysian art practice, this exhibition traces the development as well as future direction taken by Ahmad Zakii Anwar in his career as an artist.

Pada bulan yang lalu,saya bersama pensyarah saya meninjau serta menikmati satu lagi karya seni Malaysia kontemporari.Yang dimaksudkan ialah artis tempatan negara kita iaitu Ahmad Zaki Anwar.Karya Ahmad zaki Anwar sememangnya indah dan direka dengan cantik sekali.Dari perspektif mata kasar sememangnya karya beliau amat hebat dan memartabatkan lagi seni kontemporari negara kita yang menuju kearah yang lebih moden.


Pensyarah saya(best buddies lecturer):En.Farid,Fakulti Seni Lukis dan Seni Reka,UITM


Karya-karya beliau menyentuh elemen rupa,bentuk,alam benda yang menuju kearah erotik dan menimbulkan suasana ekspresi.Dengan itu timbul beberapa watak-watak yang cuba diwujudkan.Walaupun beliau berlatar-belakangkan seorang pelajar grafik pada mulanya,namun ini tidak menghalang beliau mengembangkan sayap ke dalam bidang yang mungkin lebih sinonim dengan nama Seni Halus.Jenis Naturalisme batin yang dibawa Zakii secara semulajadi
mempunyai tempat yang agak menarik di dalam sejarah seni moden Malaysia yang masih dikuasai oleh seni catan figuratif,walaupun baru-baru ini terdapat kebangkitan media alternatif baru dalam ekspresinya.








Meskipun begitu,pelukis ini terus komited kepada karya catan yang serius dan kecatan di dalam zaman sejarah seni semasa yang dicabar oleh alam seni yang padat dengan manipulasi bahan baru dan fotografi.Justeru itu,apreasis kritikal mengenai jenis realisme Zakii adalah tepat pada masanya-bukan sahaja pada tahap estetik dan komersil tetapi juga untuk mencari konteks kontemporarinya di dalam sejarah seni Malaysia yang sedang bergelora dengan polemik teori pensejarahan.


















































































































































No comments: