Visual Art

The visual arts are art forms that create works which are primarily visual in nature, such as ceramics, drawing, painting, sculpture, architecture, printmaking, modern visual arts (photography, video, and filmmaking), design and crafts. These definitions should not be taken too strictly as many artistic disciplines (performing arts, conceptual art, textile arts) involve aspects of the visual arts as well as arts of other types. Also included within the visual arts are the applied arts such as industrial design, graphic design, fashion design, interior design and decorative art.




About Me

My photo
Creative Designer,Primeworks Studio, Media Prima Berhad / B.A Hons Fineart University Technology MARA,Malaysia

Monday, September 8, 2008

Pengkaryaan dan Nilai

Pengkaryaan dan Nilai

Setiap karya seni yang baik seharusnya mendukung dua asas atau nilai utama dalam pengkaryaan iaitu nilai intrinsik dan ekstrinsik. Apabila berbicara berkenaan seni, pokok utama pembicaraan yang membezakan karya seni dengan bidang kebenaran lain seperti falsafah, ilmu pengetahuan (terkandung di dalamnya bidang sains, teknologi, kejuruteraan, perubatan dan lain-lain) dan agama ialah apakah nilai yang terkandung di dalamnya.Persoalan nilai tidak bisa dipersoalkan lagi di dalam agama, tambah pula agama samawi yang bersumber dari wahyu. Namun persoalan nilai membezakan seni dengan falsafah dan ilmu pengetahuan. Ilmu pengetahuan seperti bidang sains, teknologi dan kejuruteraan misalnya tidak berbicara tentang nilai. Bidang ini berbicara tentang praktikalitinya, tentang aspek kegunaan dan fizikal semata-mata. Bidang falsafah juga tidak dapat berbicara tentang nilai kerana falsafah adalah upaya manusia untuk mengenal kebenaran dan mengenal nilai, buruk atau baik. Ia hanya berupaya mengenal nilai tetapi tidak membuat pilihan. Nilai intrinsik ialah pembicaraan tentang aspek-aspek formalistik, ikonografi dan fizikal.

Mengapakah seni catan itu cantik dan enak di pandang mata, mengapakah seni muzik itu sedap didengar telinga, mengapakah lakon itu sehingga membuatkan menitis airmata, mengapakah pergerakan di dalam suatu seni tari menggugah perasaan; pendeknya nilai yang terkandung aspek-aspek fizikal yang terlihat, dapat didengar, dapat ditonton oleh indera fizikal. Itulah dia nilai-nilai intrinsik.Nilai-nilai ekstrinsik ialah diskusi berkenaan aspek kejiwaan, falsafah, psikologi iaitu nilai-nilai yang tidak dapat dinilai oleh indera yang fizikal, ianya serba noumena, transendental dan ghaib. Ia hanya bisa dirasai oleh jiwa, intuisi dan naluri dengan pendekatan ilmu, falsafah, kebudayaan setempat dan jatidiri insan. Justeru dapat dikatakan dua nilai yang berganding ini dapat membuahkan hasil yang baik dan jitu di dalam sesebuah karya seni.Namun kedapatan juga seni yang tidak mempunyai dua-dua nilai ini sekaligus didalamnya. Seringnya terjadi apabila nilai entrinsik yang terpinggir dan jarang pula nilai intrinsik tidak diberi perhatian. Ini dapat sedikit sebanyak menjawab mengapa sesebuah karya seni itu tidak bertahan lama dan mati dalam sekelip mata. Contohnya karya seni kartun atau komik yang mempunyai nilai-nilai intrinsik namun tidak punya atau terlalu kurangnya nilai ekstrinsik (perlu difahami kebanyakan kartun dan komik adalah untuk memenuhi tuntutan seni yang berbentuk popular dan menjurus kepada kanak-kanak).

Maka seni ini akan mati dan tidak akan dibicarakan lagi oleh masyarakat. Namun karya-karya kartun Datuk Lat misalnya, hidup dan diberi perhatian istimewa kerana kekayaan nilai-nilai ekstrinsik didalamnya. Karya-karya seni yang punya dua nilai tersebut juga bisa mati jika masyarakat sendiri teramat lemah pengetahuan dalam kesenian. Karya seni yang baik seperti novel sastera Hujan Pagi; teater, Tiang Seri Tegak Berlima; bidang seni halus, siri Pago-pago, Wayang, Don't Play During Maghrib, Power I & II (menyebut sekadar beberapa contoh) dan sebagainya yang kaya dengan nilai-nilai intrinsik dan ekstrinsik akan mati kerana masyarakat tidak berupaya menyelami aspek-aspek kejiwaan, falsafah, moral dan budaya yang terkandung di dalam sesebuah karya seni. Ketidakupayaan ini bersumber dari pelbagai saluran. Secara amnya kerana kurangnya bersemarak bidang kritikan dan apresiasi seni di media-media massa, pendidikan yang kurang menekankan seni dari aspek keilmuan, penonjolan besar-besaran terhadap seni hiburan yang memaparkan 'artis-artis' yang sebenarnya bukan karyawan sehingga menimbulkan kekeliruan dalam masyarakat, kelemahan pihak pentadbir dalam menyediakan dana dan peruntukan untuk karyawan, kekurangan dari aspek penyelidikan dan pembangunan dan pelbagai sebab lagi. Pendeknya pengkarya seni yang layak dipanggil seniman (tidak sekadar pelukis, penulis picisan, pembuat filem komersial) selain dari berupaya menyingkap permasalahan masyarakatnya, beliau juga harus sentiasa memperbaharui keilmuan.

Ini yang dapat membezakannya dari penseni biasa kerana seniman yang tulen seharusnya menjadi SESUNGUT MASYARAKAT dan PEMIKIR YANG BERKARYA bukan sekadar melukis seindahnya dan masyarakat pula mengagung dan mengagumi ketepatan lukisannya yang luar biasa dan seolah-olah hidup! Ini meliputi semua seniman samada sastera, teater, filem, tarian dan sebagainya. Seniman tulen adalah mereka yang berupaya MENAFSIR dan MENGHURAI bukan sekadar MENTERJEMAH.

No comments: